fredag 17 september 2010

Från Carema

Jag fick idag på morgonen nedanstående kommentar till mitt inlägg Äldre mot privatisering. Jag tar mig friheten att efter en lätt språklig putsning lyfta upp det som ett gästinlägg.

Som en ex-anställd på en av dessa äldreboenden i Lund kan jag säga att jag håller med om att kommunen borde återta drivandet av dessa boenden. Som du själv skrev så hade inte de gamla som bodde där något val och jag kan bekräfta att många av de äldre och deras anhöriga inte ville att deras hem skulle privatiseras. Men som gamla människor kände de att de inte hade något val, de orkade inte vara med om en flytt till i sina sista år.

Det finns mycket som händer på dessa boenden som cheferna ignorerar, allt för att öka vinsten och undvika skandaler. På hemmet jag jobbade på var vissa av de gamla tvungna att köpa eget toapapper till exempel. Det konstiga var att detta gällde de gamla som inte hade anhöriga som kunde protestera åt dem. Anledningen som angavs för denna åtgärd var att dessa gamla använde för mycket toapapper!

En annan gång fanns det inget annat att erbjuda de gamla till kvällsmat förutom Varma Koppen (pulversoppa) och knäckebröd. Gamla människor behöver ju näringsrik mat och dessutom har de oftast dåliga tänder. Att personalen nu tillagar maten på själva boendena är inte helt sant eftersom maten i själva verket är färdigproducerat mat som beställs in från Dafgård och bara värms upp på plats. Om du stoppar in en Felix paj i micron där hemma, kan du verkligen säga att du har lagat den?

Personalen på stället jag jobbade kände sig övergivna, det hjälpte inte att påpeka bristerna till chefen, inget gjordes åt dem. Klagade man för mycket blev man tillsagd att man kunde leta efter annat jobb. Jag kan ärligt säga att hade arbetsmarknaden sett annorlunda ut så hade många av mina förra arbetskollegor sökt annat jobb. Men tyvärr med arbetsmarknaden så som den är stannar de kvar ändå.


Nej, jag hoppas verkligen att alliansen inte vinner valet och att ni tillsammans med de övriga rödgröna partierna tar tillbaka drivande av dessa vårdenheter och slutar med all privatisering av vård. Skattepengar ska inte fylla fickorna på dessa vårdbolags VD och aktieägare. Det finns som sagt så mycket som är fel på dessa privatdrivna äldreboenden men ingen vågar säga något. Man håller tyst i rädslan för att bli av med arbetet och gör det man kan för de gamla med de resurser man har. Men man känner alltid att man inte räcker till för det finns så mycket mer man hade velat göra med/åt de gamla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar