måndag 17 maj 2010

Att försöka köpa våra tankar

Efter SVT:s avslöjanden om hur McDonalds systematiskt utnyttjar ungdomar för att jobba gratis sätter företaget in en motoffensiv. I dag uppmärksammar SVT hur McDonalds försöker rädda sin image genom att köpa reklamplats i anslutning till kritiska artiklar. Detta sker bland annat på aftonbladet.se, dn.se och svd.se.

Klickar man på annonsen, med texten Ställ dina frågor direkt till McDonalds, hamnar man på en frågor-och-svar-site där McDonalds framställs som himmelrikets förport. Allt är underbart: Personalpolitik, arbetssituation, produkternas näringsvärde och kvalitet... Man kan bara hoppas att detta falska och idylliserande malande motverkar sitt eget syfte.

Annonsering för att motverka negativa nyheter möjliggörs genom att dessa mediaföretag erbjuder riktad annonsering knuten till vissa ord. Tillvägagångssättet berättar en del om förutsättningarna för opinionsbildning i reklamfinansierad media.

I jakten på intäkter har vissa mediaföretag sjunkit så lågt att de erbjuder annonsörer företräde att direkt kommentera och ifrågasätta de nyheter som publiceras. Den som kan betala erbjuds att försöka köpa våra tankar, i samma stund som vi ska bilda oss en uppfattning. Vad blir nästa steg? Att McDonalds erbjuds att mot betalning få lov att godkänna och redigera innehållet i artiklarna?


Övriga länkar till inlägget
SDS; Exp; GP

5 kommentarer:

  1. Detta är ett jävla svineri mot ungdomar som jobbar hos denna fuskkedja. Har dom ingen jävla värdighet och moral alls. Jag har aldrig ätit där eftersom jag anser att det är skräpmat o sånt äter inte jag. Men fy fan att göra så mot ungdomarna

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte vad alla blir så upprörda av! McDonalds är ju bara en spegel av vår egen bekvämlighet och dekadens. Hamburgerkedjan fyller precis sådan funktion som är i tiden med vår egen oförmåga att tänka kritiskt, för att inte tala om hälsoaspekten. Ett vaccin eller ett litet vitt piller ska väl fixa det mesta?

    SvaraRadera
  3. Jag vill lägga en annan aspekt på det här. Den som inte vet att McDonalds är ett minst sagt oetiskt företag är antingen a) helt utan moralisk kompass b) motbjudande ignorant. En ungdom som låter sig utnyttjas av USA:s kanske mest motbjudande företag och sedan blir förvånad/upprörd över behandlingen är förlorad för klasskampen. /Werner Seelenbinder

    SvaraRadera
  4. Till Seelenbinder och Rollie:
    Ungdomsarbetslösheten är hög. Många har inget val annat att jobba för usla arbetsgivare.

    Ingen människa är någonsin förlorad för någonting. Allt är möjligt.

    SvaraRadera
  5. till Seelenbinder: Jag jobbade själv på McDonalds i ett och ett halvt år. Jag drog mig in i det sista för att söka jobb där, men när jag väl fick det var jag i såpass dålig situation ekonomiskt att jag välkomnade det.
    Jag kan bekräfta det mesta som det berättades om i dokumentären.
    Vad gäller mina reaktion på hur jag blev behandlad så ledde det långt ifrån till att jag blev förlorad. Snarare så öppnade det mina ögon desto mer. Tycker således att ditt påstående saknar grund. Du tycks utgå ifrån att andra sitter på samma kunskaper som du själv och det låter lite som att du tycker att ungdomarna får skylla sig själva som blir utnyttjade. Skäms! Det är helt ok att inte ha full koll när man knappt gått ut gymnasiet.
    Ja, vissa människor har inte koll på att det är så illa som det är på tex McD, men att då fnysa åt dem tycker jag knappast är konstruktivt. Vore det inte isf bättre att välkomna de som blir förvånade/upprörda över den orättvisa behandling de utsätts för till din klasskamp med uppmuntran? Eller är de inte fina nog för din revolution?
    Ibland är det kanske en smäll man behöver för att fatta hur fel något är, vilket man måste göra innan man kan bli arg på riktigt.

    till Mats: Kunde inte hålla med mer.

    SvaraRadera