onsdag 14 april 2010

De devota hyllningarnas tid

Denna vår och sommar lovar att gå till historien som hovfjäskets och de devota hyllningarnas tid. De stora tidningarna, SVT och annan etermedia uppgraderar sin hovbevakning och har nu alla tagit upp konkurrensen med veckotidningarnas vanliga rojalistiskt svassande.

Även en tidning som Sydsvenskan, som på ledarplats emellanåt uttrycker ett sunt avståndstagande mot monarki och ärvda ämbeten slog idag upp en sajt kallad Prinsessbröllop med rubriken
Kronprinsessan gifter sig 15.30. Det är tydligen viktigt att själva klockslaget för vigselceremonin hamras in och ges en magisk innebörd redan tre månader innan klimax nås den 19 juni. Tänk... 15.30... suck ....

Bland de andra toppnyheterna denna dag trängs ett meddelande från marknadschefen på Sofiero att bröllopet kommer att visas på storbild i parken, för den som till äventyrs inte kan närvara personligen vid vigseln i Stockholm.

Ibland skulle man vilja titta in i hjärnan på de redaktionschefer, journalister och andra mediamänniskor som nu kastar sig in i prinsessbröllopsbranchen. Hur resonerar de egentligen? Betraktar de sina alster som journalistik eller som ett nödvändigt ont för brödfödan? Är de rädda för att bli omsprungna av konkurrenter? Finns det några som helst spår av betänkligheter inför krigsrubriker om brudnäbbar, maränger, korteger, vigselringar och tårtor?


Kanske, men nu är inte förnuftets och tankens tid. Skål, du snabbt växande skara av svenska hovreportrar. Skål, du svenska folk i bröllopsyra. Må baksmällan bli riktigt lång och otrevlig. Själv har jag redan börjat få spykänslor.


Länk för dig som vill gå med i Republikanska föreningen (det kostar bara 200 kr).

Tidigare inlägg om hovet
Står upp mot hovjönseri; Hovjönseri

2 kommentarer:

  1. Man kan fråga sig varför media upphöjer detta spektakel till proportioner som inte står i motsats till vad det verkligen är.
    Förmodligen för att öka tittarsiffrorna i TV eller öka lösnummerförsäljningen. Det gäller ju att sko sig medan tåget fortfarande rullar.

    SvaraRadera
  2. Aftonbladet på nätet har en huvudmeny med rubrikerna Nyheter, Nöje, Sport och Bröllopet. Så kan tillvaron också delas in.

    SvaraRadera