onsdag 27 april 2011

Brukarval i färdtjänsten

– Allt är kaos.
– Resenärerna blir behandlade som paket.
– Om bilen överhuvudtaget kommer är den alltid sen.

– Samåkningen gör att sträckan blir tre gånger längre.

Färdtjänsten i Lund utsätts åter för tung kritik av resenärerna, som kräver att kommunen bryter avtalet med Taxi 020. Som vanligt hänvisar tekniska förvaltningen till att förbättringsarbete pågår. Det har det gjort i årtionden nu, men ändå blir det inte bättre. Upphandling av färdtjänst innehåller i sig ett systemfel.


Vänsterpartiet har sedan länge verkat för att Lunds kommun ska sluta anbudsupphandla färdtjänst och istället införa brukarval för resenärerna. I stället för att dessa hamnar i händerna på en stor leverantör ska vilken chaufför eller vilket bolag som helst kunna certifiera sig hos kommunen för att köra färdtjänst. Ett lika enkelt som genialt system, i vilket resenären själv väljer chaufför eller bolag och därmed i praktiken får all makt.

Märkligt nog har inget annat parti hittills stött dessa tankar. Lunds borgerlighet har avvisat brukarval i färdtjänsten. Valfrihet går tydligen bara bra när det gäller att uppfinna låtsasmarknader inom vård och skola. Där det redan finns en marknad, som inom taxinäringen, där ska alla tvingas anlita samma bolag.


Länkat: SDS; SKD; SKD

5 kommentarer:

  1. Som vanligt är det vänsterpartiets väljare som får betala för att samhället förändras. Nya attityder, som inte är förenliga med svenska värderingar drabbar låginkomsttagare; oftast redan hårt utsatta pensionärer, ensamstående och sjuka. Nu får pensionärerna känna på hur influenserna utifrån manifesteras i otrevligt bemötande i taxin. Inget som vi som åker taxi i Lund och Malmö inte länge varit medvetna om. De bolag som det går att åka med, och som fungerar med lite tur är givetvis bara Kurir och Taxi Skåne.

    I övriga samhället får vänsterpartiets väljare betala genom att de välbesuttna med pengar kan bosätta sig i områden utan integrationsproblem. ..och det är det de gör. Det finns ingen med pengar och utbildning som bosätter sig i socialt utsatta områden. Kvar blir de sjuka, de ensamstående och pensionärerna.

    Jag har har pengar och hög inkomst. Givetvis bor och växer mina barn upp i pippi långstrump-sverige. Men jag tycker så synd om de skötsamma, hårt arbetande men fattiga som måste vara med och betala priset för "solidariteten". När jag växte upp på 80-talet var alla områden mer eller mindre säkra. Man kunde växa upp i princip var som helst och de flesta skolor var ok. Men solidariteten har skapat en segregation utan dess like. Mini-USA. Grattis vänstern! Tyvärr är det era väljare som betalar priset. Inte vi som har hög inkomst.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte förstå vad detta har med förslaget att låta färdtjänstresenärerna själva välja chaufförer och bolag att göra.

    Sedan tror jag att du har missförstått ett par saker grovt. Det är inte solidariteten som skapar segregation och inkomstklyftor, det är bristen på solidaritet. Antydan om att otrevligt bemötande beror på "influenser utifrån" luktar rasism och fördomsfullhet. Vill du kommentera mina förslag fortsättningsvis så föreslår jag att du kommenterar förslagen i stället.

    SvaraRadera
  3. ta av skygglapparna och lös de verkliga problemen. jag förstår att du varit medlem länge, men tänk på de sjuka, pensionerade och fattiga istället. det är dina väljare som betalar priset som jag och andra betalar oss iväg från.

    jag gillar inte att bo i mini-usa, men jag måste gilla läget och anpassa mig.

    SvaraRadera
  4. Tanken är god, men glöm inte de brukare som måste åka med specialfordon. Hur många bolag har denna typ av bilar?

    Eva

    SvaraRadera
  5. En bra invändning, Eva. Enligt vårt förslag ska kommunen själv ordna resorna som kräver specialfordon. I Malmö har det alltid varit Brandkåren, numera Räddningstjänst Syd som haft ansvar för detta. I annat fall får det trots allt bli upphandling av den (mindre) delen av färdtjänsten.

    SvaraRadera