tisdag 8 mars 2011

Gärna 25 kr litern


Alla som orkar tänka efter vet att vårt sätt att transportera oss är ohållbart. Massbilismen kan inte fortsätta, definitivt inte med fossila bränslen, men inte heller i nuvarande omfattning med de alternativa bränslen som nu finns. Ändå fortsätter bilismen att öka, i Sverige och i världen som helhet.

Sätten att ändra vårt ohållbara beteende måste bestå i att vi såväl minskar vårt transportbehov, övergår till kollektiva och mer hållbara transportsätt samt byter till bättre bränslen. Men inget av detta kommer att ske i tillräcklig omfattning, inte med nuvarande prisbild. Fossilt bränsle är så pass billigt att det för det mesta kostar mindre än att ta tåget samma sträcka, till och med om man reser ensam. En enkel resa de två milen mellan Malmö och Lund kostar till exempel 42 kronor med tåg, men bränslepriset för en normal personbil är betydligt lägre. För en familj blir prisskillnaden ofta tre till fyra gånger i bilens favör.


De rödgröna partierna dristade sig inför valet att föreslå en skattehöjning på 49 öre per liter bensin. Det är naturligtvis alldeles otillräckligt. På grund av oroligheter i oljeproducerande länder har visserligen priset rört sig uppåt mer än så sedan valet, men ett rimligt bensinpris borde egentligen ligga närmare 25 kronor litern än dagens 14,28.


I kombination med förbättrad service, tätare turer och gärna också lägre priser i kollektivtrafiken skulle detta äntligen kunna åstadkomma ett trendbrott.

Länkat: SVT; SVT; DN; SVD; E24; E24; GP; GP; HD; SKD; EK; AB;
Ex;

5 kommentarer:

  1. Helt fel! Att höja priset på bensin med mer skatt - det höjs förresten ändå. Tänk lite efter på Norrland och annan glesbygd. I Skåne är vi gynnade med bra kollektivtrafik.
    Hörde idag repr för Naturskyddsföreningen orda om högre elpris är bra! För miljön - så tokot. Höga priser åstadkommer sämre villkor för människor - de som V borde företräda. Elbolagen plundrar ju oss fruktansvärt. Hans recept var att höja grundavdraget vid beskattningen - för att hjälpa de fattiga! Och Maudans idiotiska förslag att sänka elskatten för konsumenter men men höja för producenter! Så dumt -producenterna ser nog till att ta ut det av? Ja, av oss elbrukare/konsumenter och vafan människor benämns nuförtiden. Vilken sidan repr och Maudan står för är givet. Men V då?
    Sixten Andréasson

    SvaraRadera
  2. Detta har inte med el och Maud att göra utan priset på fossila bränslen. Det är inte allas lika rättighet att förstöra planeten lika mycket, oavsett inkomst och var man bor. För dem som absolut behöver bil för arbetets skull finns möjlighet att göra skatteavdrag. För säkerhets skull vill jag dock påpeka att åsikten om 25 kronor är min egen - inte V:s.

    SvaraRadera
  3. Nu är det så, Mats, att Sveriges utsläpp av koldioxid spelar oerhört liten roll för påverkan till varmare klimat på vår jord.
    Därför är det hysteri att ägna sig åt straffskatt på bensin, extraskatt på el och byggande av vindkraftverk.
    Liksom EU-påbudet att alla ska övergå till lågenergilampor. (Själv hamstrade riktiga glödlampor)
    De riktiga som ger 90% värme hjälper till att hålla uppe vår rumstemperatur här i Norden.
    De andra lamporna kan vara bra idé vid Medelhavet, där stor elåtgång beror på fläktar och kylaggregat på sommaren.
    Misstänker starkt att bakom kampanjen låg ekonomiska intressen. Tillverkarna av de nya ville EU värna om. Ungefär som Alliansregeringen gjorde när de privatiserade apoteken och gav dem en extra tia per produkt.
    Sixten Andréasson

    SvaraRadera
  4. Jag är en fattig lus som sällan har jobb och egen lön. Min äkta hälft har deltidsarbete. Halva lägenheten är bebodd av inneboende.

    Vi försöker unna oss lite frihet och har en bil vars huvudsakliga uppgift är att stå på vår boendeparkering och spara bensin.

    Vi tankar ungefär var trejde månad. Mer har vi sällan råd med.

    Vi kan ha upp till tre veckor mellan de ärenden som bilen lämpar sig bättre för än föttern, cykel eller buss och tåg.

    Vi har sällan råd att köra dit vi verkligen vill och bilen kommer till sin bästa rätt.

    Är det meningen att vi som använder bilen så pass lite som vi gör inte vi ens ska ha råd med det?

    Det måste finnas andra metoder att minska bilkörandet än att tvinga låginkomsttagare att helt och hållet avstå från redan obetydlig körning.

    T. ex. skapa möjligheter för och uppmuntra långpendlare som bränner 5-15 mil om dagen att byta jobb med dem som kör åt motsatt håll. Istället för att alla förlorar och några tvingas avstå, så kan alla tjäna på glesare trafik och bättre miljö.

    SvaraRadera
  5. Men så bra då.Då kan du ju frakta bla mig till arbetet.Vi är tre som överväger att säga upp oss på en arbetsplats när vi färdas åtta mil om dagen till arbetet med låg lön.Det går med andra ord snart jämt upp.Då kan vi ju lika gärna stanna hemma om det inte ska löna sig att åka till arbetet !?.O.B.S Det saknas allmänna kommunikationsmedel på landet där vi tre färdas.När kommer du och skjutsar oss tre.Lämnar ett tillfälligt mail som du kan meddela dig på. MVH Sandra.

    exit4you@googlemail.com

    SvaraRadera