tisdag 16 mars 2010

Välj!













Regeringen klimatpolitik havererade redan innan den påbörjades. Alldeles tydligt märks detta vad gäller satsningar på infrastruktur. Där är valet nämligen mycket enkelt: Antingen fortsatt utbyggnad av privatbilism och lastbilstrafik eller satsning på spår- och kollektivtrafik. Vi var många som tyckte att det gick för långsamt med det senare även under den förra socialdemokratiska regeringen. Då satsades ändå två tredjedelar av de statliga investeringarna på järnvägar och en tredjedel på vägar. Under regeringen Reinfeldt har siffrorna raskt kastats om. Nu satsas två tredjedelar på vägar och en tredjedel på järnväg. Nästan alla stora tåg- och spårvagnsprojekt har skjutits på en obestämd och avlägsen framtid.

Samtidigt vädrar väglobbyn morgonluft. Idag visar en konsult i Skånska Dagbladet att man kan spara några miljoner genom att bygga motorvägar i längre etapper åt gången. Nu gäller det att göra hela E22:an genom Skåne fyrfilig, något som Reinfeldt själv uttalat sitt varma stöd för. Detta måste vara en av Sveriges sämsta investeringar ur miljösynpunkt. Speciellt med tanke på att den i så fall kommer att ske istället för den så kallade Diagonalen, snabbtåg Kristianstad - Hörby - Lund - Malmö, som skulle korta restiden från nuvarande 70 till 35-40 minuter.

Med nuvarande regering kommer vi antagligen att kunna ta snabbtåget till Bangkok innan vi kan ta det till Kristianstad.

1 kommentar: