torsdag 23 februari 2012

Statschef – ett lyckat avelsprojekt

Tidningarna rapporterar
att den kungliga avelsprojektet
fortskrider som förväntat.
Det kungliga avelsprojektet – att genom befruktning och lyckad nedkomst utse en framtida statschef – har idag firat en väntad triumf. Att de förstfödda i senare generationer tenderat att bli flickor innebär antagligen en tillfällig räddning för monarkin. Det hade varit svårare att lansera en ny slyngel efter den vandrande katastrof som den nuvarande statschefen förkroppsligar.

Alla vi som tycker att statschef ska utses på ett mer normalt och demokratiskt sätt får ägna dagen åt att gå runt och muttra sarkastiska kommentarer...

Länkat: SVT; SVT; SVT; SVT;SVT; DNDN; DN; DN; SVD; SVD; SVD; SVD; SRSR; GP; GP; GPSKD; SKDHD 

8 kommentarer:

  1. Du var en bitter fan.

    SvaraRadera
  2. Inte så bitter, men ganska trött på ståhejet och hovfjäskeriet. Vad jag förstår finns det ingen känd biologisk skillnad mellan barnet som är förutbestämt att bli statschef och alla de andra hundratals barn som föds denna februaridag.

    SvaraRadera
  3. Bitter och avundsjuk, det är vad du är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sakfråga är: Är det rätt och sunt att människor på 2000-talet ska födas till ett visst ämbete? Jag kan inte se att det finns minsta bitterhet i denna högst relevanta fråga. Jag är dessutom en ganska nöjd och fördragsam person, bitterhet har aldrig legat för mig. I själva verket är jag så pass fördragsam att jag låter ganska otrevliga angrepp på min person stå kvar i kommentarsfälten på min blogg.

      Vad gäller min påstådda avundsjuka skulle det i så fall bygga på att jag ville att mina egna barn skulle vara födda till att uppbära ett visst ämbete. Men det är faktiskt något jag önskar att ingen människa, allra minst mina barn, skulle behöva utsättas för.

      Radera
    2. Bitter och avundsjuk? Jag skulle kalla Mats för en person som slår ett slag för demokratin i Sverige

      Radera
  4. Håller med dig fullt ut! Den ungen är inte mer speciell än någon annan. Skillnaden är bara att så länge monarkin finns kvar så kommer den här att ha det väldigt förspänt för sig tack vare oss hårt arbetande skattebetalare. Undrar hur många som hade fortsatt att prisa kungafamiljen om deras apanage hade försvunnit, om gemene man fick välja om de ville fortsätta stödja familjen eller ej? Tror inte att det hade gått så bra då. För är det något vi människor gör, så är det att först och främst tänka på oss själva och den egna familjen. Hade jag fått bestämma så hade de inte fått en enda krona av mig. Varför ska de ha det? Jag känner dem inte! De lär heller aldrig göra något för mig! Nu är det då många som säger att de representerar ju Sverige! Och? Det kan nog nästan vem som helst göra utan lyx och överdåd! Nä, några gratulationer får de inte av mig inte! Jag gratulerar ju inte heller andra som man ser i födelseannonser så varför skulle jag! ;-)

    Önskar dig en trevlig kommande helg!

    SvaraRadera
  5. Det var länge sedan jag hade så roligt när jag läste en Rubrik för ett tag sedan, som Lena Mellin, skribent i Aftonbladet kläckte ur sig, det lät ungefär så här:

    Kungen symboliserar Rättsstat och Demokrati...!

    För övrigt bra Blogginlägg Mats.

    T Lindholm

    SvaraRadera