Går det att hypnotisera bort problemen i sjukvården? |
Stora delar av vården i Skåne går på knäna. Verksamheten befinner sig i en ond spiral av nedskärningar och privatiseringar. Vårdcentraler och folktandvårdskliniker stängs och sjukhusen i Malmö och Lund har tvångsfusionerats med förödande resultat. På kort tid har skyddsombud vid fem akutavdelningar i Lund skickat anmälningar till Arbetsmiljöverket och påtalat en ohållbar arbetssituation. På neurokirurgiska kliniken protesterar personalen mot att de får ta kritiken för de ohållbara nedskärningarna från patienter och anhöriga.
På flera håll säger klinikcheferna helt öppet att patientsäkerheten inte kan garanteras. Personalen samlar in namn på protestlistor mot nedskärningarna.
Region Skåne fortsätter samtidigt att betala mångmiljonbelopp till den privata vårdcentralen Läkargården i Ängelholm, trots skarp kritik. Personalen har inte fått lön, elen har stängts av och företagets vd har gått under jorden.
Vad gör då den borgerliga och miljöpartistiska regionledningen? Jo, de fortsätter obekymrat att skära ner och privatisera och jobbar nu istället med att förbättra regionens varumärke. När den senaste nedskärningsbudgeten presenterades var det med en ny slogan - Livskvalitet i världsklass - och till bilder av skrattande barn mot gula rapsfält.
Utarbetandet av Region Skånes nya varumärke köps in av privata konsultföretag. Idag avslöjar Sydsvenskan att uppdraget gått till ett litet obskyrt företag med det passande namnet Hypnosis. Det drivs av nyliberala debattörer och tillika bästisar med den styrande koalitionens politiska chefsstrateg Sofia Nerbrand och hennes man Johan Norberg. För att komma förbi lagen om offentlig upphandling har regionledningen sett till att uppdraget gått via ett annat konsultbolag som regionen har ramavtal med. Regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult (M) finner absolut inget anmärkningsvärt i detta - det är ju en liten värld!
Vänsterpartiet och Socialdemokraterna hotar nu att hoppa av från varumärkesgruppen. Klokt. Sjukvården i Skåne behöver inte hypnosis utan mer resurser, slut på privatiseringarna och ett återupprättande av sjukhusen i Lund och Malmö.
Tidigare om regionens varumärke: SUS: Se, lyssna och tala
Det var ett jäkla gnäll om nerskärningar inom sjukvården. Vi måste ju frigöra ekonomiska resurser så att vi kan satsa en massa marknadsföringspengar m.m på ESS-projektet eftersom det innebär en massa representationsmöjligheter för politiker inom Region och Kommun trots att det inte finns avtal om dess existens eller finansiering. Den skall ju enligt propagandan skapa så mycket tillväxt i Skåne så i slutändan blir det ju mer pengar till sjukvården framöver.
SvaraRaderaInstämmer i Olssons blogginlägg (se min blogg http://grasskriet.wordpress.com/2012/05/28/tramsprojekt-i-region-skane/ ).
SvaraRaderaDet är inte klokt att regionledningen kan engagera sig i "varumärkesfrågor" när kärnverksamheten blöder(vad är det f ö för varor man säljer - utslitna skalpeller?)
Blev dock lite fundersam när jag såg i Sydsvenskan att oppositionen satt med i varumärkesberedningen. Reagerade man inte förrän det kom till offentlighetens kännedom att regionen skulle bränna iväg 14 miljoner på detta (i mitt tycke) lågprioriterade tramsprojekt?
Både du och jag refererar till artiklar i Sydsvenskan. Det kommer dessvärre Sydsvenskans läsare aldrig att få reda på. Sydsvenskan har nämligen ingen koppling till Twingly, vilket andra stora tidningar i Sverige har (DN, SvD, Skånskan mfl). I dessa tidningar kan man få se vilka bloggar som är länkade till en viss artikel. Men så inte i Sydsvenskan. Där vill man väl inte kännas till något oauktoriserat tyckande.
Hypnoterapi kan verkligen vara en tillgång för alla politiker innan de fattar sina okloka beslut. Ser frammåt att de får ett konstruktivt tänkande, ej korttänkande utan för ett övergripande och en konsekvens grundade beslut för framtiden.
SvaraRadera