tisdag 24 augusti 2010

I väntan på snabbtåg

I en EU-beställd analys visas att nordiska höghastighetståg skulle slå ut flyget. Rapporten bygger på en jämförelse av dörr-till-dörr-tider. Mellan Oslo och Köpenhamn beräknas denna idag till drygt 9 timmar för tåg, jämfört med flygets 4 timmar.

Redan på befintliga spår skulle man kunna kapa dörr-till-dörr-tiden till 5 timmar mellan alla de tre skandinaviska huvudstäderna, vilket kraftigt skulle öka järnvägens marknadsandel jämfört med flygets. Med höghastighetståg skulle restiden kortas till cirka 3 timmar, alltså en timme snabbare än flyget som då i praktiken skulle slås ut. Detta under förutsättning att inte flyget gynnas av avsevärt lägre priser.

Vad väntar vi på? Sverige är den helt avgörande aktören i detta sammanhang eftersom nästan hela transportsträckan ligger inom dess gränser. Att bygga ihop de tre huvudstäderna är samtidigt att bygga ihop Stockholm–Göteborg–Malmö/Lund.

Men i den borgerliga regeringens infrastrukturproposition, som lades i mars 2010, läggs inte en krona på höghastighetståg. De har istället effektivt styrt över infrastuktursatsningarna mot vägar och ökad bilism. I den rödgröna uppgörelsen från april finns däremot de första etapperna i en sådan satsning med.

Länkat: SVT; SDS; GD; BLT; HD; SVD; DN

2 kommentarer:

  1. Ökad bilism - samtidigt som debatten rasar om vad vi gör när oljan inte längre kan betalas. Blunda och kör!

    SvaraRadera
  2. Endast med det mest miljövänliga och i längden mest ekonomiska, och det snabbaste alternativet Maglevtåg (Transrapid) kan vi definitivt slå ut flyget i hela södra Sverige. Sthlm-Gbg på 55minuter och Sthlm-Malmö på 1Timme och 6minuter. Jämfört med Sthlm-Gbg på 2H och Sthlm-Malmö på 2H41M med vanliga höghastighetsståg som TGV och ICE.

    Mer info: http://byggmaglev.se/om/

    SvaraRadera