tisdag 30 november 2010
Regeringens tågkaos
Idag har det varit kaos i tågtrafiken på många håll i landet. Passagerare har fått evakueras efter timmar i kyla och mörker och det har varit totalstopp på Södra Stambanan genom Östergötland.
Idag beslutade den borgerliga majoriteten i riksdagens Trafikutskott att lägga en besparing på 700 miljoner kronor på underhåll av järnvägar. Utskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (M) kunde dock inte närvara på mötet eftersom han satt fast på ett tåg.
Tillfälliga avbrott och förseningar kan skyllas på extremt väder, otur eller andra enskildheter. Det numera konstanta tågkaoset kan bara skyllas det borgerliga styret.
Redan under förra mandatperioden fördes huvuddelen av statens investeringar över från järnvägar till vägnätet samtidigt som alla sträckor avreglerades och det nödvändigt underhållet eftersattes. Vid en utfrågning i riksdagens Trafikutskott i förra veckan meddelade infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) att en av de främsta insatserna för att komma till rätta med tågkaoset i vinter var en lista över tågavgångar som ska ställas in. Detta smått otroliga uttalande upprepade hon i SVT i kväll och ville samtidigt att vi skulle vänja oss vid kaoset i tågtrafiken - i tio år till (sist i klippet). Samme minister vill för övrigt chockhöja avgiften över Öresund, från 450 till 3 000 kronor per tågpassage.
Regeringen Reinfeldt tycks göra allt som står i dess makt för att förstöra järnvägstrafiken.
Tidigare: Sveket mot tåget; Inte ens Marieholm
Länkat: SVT; SVT; DN; SVD; SVD; GP; GP; SKD
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Löftena som gavs av Banverket och SJ innan det började snöa var helt tagna ur luften. Kaoset från förra vintern går i repris. Ingen lösning i sikte.
SvaraRaderaSitter på ett två timmar försenat tåg. Citat från ledaren i novembernumret av Kupé:
SvaraRadera" En sån sträng vinter som vi hade i fjol klarar tyvärr inget tågbolat i världen. Men förhoppningsvis blir det en mera normal vinter i år och förhoppningsvis kommer SJ fungera betydligt bättre denna gång. Så bra när det ringer på din mobil i vinter så du kan säga "Hej, jag sitter på tåget. Vi är i tid och jag är snart hemma".
Inte för att jag vill förvara denna regering men
SvaraRaderaden förra regeringen med tjockisen Persson gjorde väldigt lite också. Så här med facit hade de bara tur att vi ingen rejäl vinter fick förrän 2006 då nuvarande regering tog över.
Visst har det varit otillräckligt förr, men mot slutet av regeringen Persson höll faktiskt något avgörande på att inträffa. I infrastrukturplanen 2006 gick till exempel två tredjedelar av statens satsningar till järnväg och en tredjedel till väg. Nu är siffrorna omkastade.
SvaraRaderaMånga problem ligger också i att även underhållet av järnväg är avreglerat och upphandlat. Som exempel satt många järnvägstekniker sysslolösa under vintern för att det var mycket snö för att jobba med nybyggnation utan att kunna hjälpa underhållssidan som kontrakterades ett annat företag.
SvaraRaderaFör övrigt tycker jag att det är skamligt att en resenär som bryter mot säkerhetsanvisningarna får uttala sig i STV om att det var jobbigt att pulsa i snön.