onsdag 3 december 2014

Tre scenarier för nyval

Så blir det nytt riksdagsval 22 mars. När nu sakerna är som de är ser vi fram emot detta. Realistiskt finns det tre utfall av nyvalet.
  1. Egen rödgrön majoritet.  
  2. Status quo, alltså fortsatt rödgrön övervikt över alliansen, men utan egen majoritet. Detta skulle i princip innebära en fortsättning på den nuvarande oklara parlamentariska situationen.
  3. Alliansen större än de rödgröna men utan egen majoritet. Med tanke på vad som hänt och opinionsläget är detta det minst troliga scenariot. 
I det senare fallet skulle onekligen SD:s hot att fälla varje regering som inte gör som de vill mot invandrare prövas. Men det är inte speciellt troligt eftersom SD lät Reinfeldt ostört regera vidare i fyra år utan att ens en gång andas några sådana ultimatum. SD är, liksom alla fascistiska och nazistiska partier, i grunden ett borgerligt parti.


Den budget de nu fällt innehöll för första gången på många år verkliga förbättringar för pensionärer och satsningar på skola, vård och omsorg. Det struntar SD i, eftersom de är borgare i själen, de företräder i grunden överklassens intressen.


Vänstern bör se nyvalet som en möjlighet. Rimligen bör väljarna gynna de partier som försökt ta ansvar för rikets styre, alltså Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. De borgerliga och SD har i skön förening valt att ställa till kaos och riskerar att straffas av väljarna för det.

2 kommentarer:

  1. fri association: under Weimarrepublikens sista tid genomförde NSDAPs Reichtagsledamöter en demonstration, där de stod på sina platser med ryggen mot talmannen och talarstolen. Nu är det visst alliansen+ SD som gjorde ngt jämförbart.

    SvaraRadera
  2. Jag körde alla slags vägmaskiner från 6, soloflög fr 16, sen forskat fram bättre teknik. Förbifarten skulle öka bilantal, bränsleåtgång, oljepeng till Putin som han använder till rustning, så skulle kosta oss vart år i militärt nödvändig motrustning hela 36Gkr, plus klimatskada 120Gkr, tot ca 160Gkr. Detta är vansinnig kostnad jfrt med hela pausen till 1maj som nu beräknas kosta bara 0,7G.
    Härledning och karta på ett F-alternativ som spar 95% i restid, bygg/drift-kostnad, se http://metrobloggen.se/Magleva/f9
    Är höghastighets-spårtaxi, så når minsta by: http://metrobloggen.se/magleva/tag3/#x /Lars Hörnfeldt, fysiker

    SvaraRadera