tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post6781307503371188915..comments2022-12-11T14:12:02.491+01:00Comments on Olsson betalar: Medveten försämring av tågtrafikenMats Olssonhttp://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-47022291701150473582012-02-22T15:08:33.394+01:002012-02-22T15:08:33.394+01:00Nja, det var mer under 90-talet som nya banor ersa...Nja, det var mer under 90-talet som nya banor ersatte gamla, även då X200 kom.<br />Grödingebanan, Svealandsbanan och järnväg till Arlanda öppnades då.<br /><br />På 2000-talet händer inte så värst mycket, mer än att t.ex. Linx lades ner 2005.<br /><br />Påpekas bör också att infrastrukturinvesteringar kostar 85% mer i Sverige än övriga EU-länder. Man bör även lyfta fram att vi ligger över snittet i nyinvesteringar av järnvägen med t.ex. Citybanan, Citytunneln och Botniabanan.<br /><br />Dock ligger vi efter i underhåll.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-91567802943893407112012-02-22T14:21:00.214+01:002012-02-22T14:21:00.214+01:00Visst skedde en omfattande järnvägsnedläggelse und...Visst skedde en omfattande järnvägsnedläggelse under 1960-talet. Under detta bilismens årtionde var de borgerliga och socialdemokratin i princip överens om strypningen av spårburen trafik. <br /><br />Men under 2000-talets första del var pendeln på väg att svänga tillbaka, framförallt med omfattande nyinvesteringar. Detta bröts dock effektivt vid det borgerliga makttillträdet 2006. Anders Borg hävdade att Sverige hade "överinvesterat" i järnvägar, och att en motorvägsinvestering alltid är värd fyra till fem gånger så mycket per satsad krona.<br /><br />På en punkt måste jag dock ge dig rätt. Själva bolagiseringen hade genomförts tidigare (2001), även om jag invänder mot din svepande formulering "vänstern vid makten": Vänsterpartiet bekämpade bolagiseringen som genomdrevs av Socialdemokraterna och de borgerliga i skön förening. M, FP och KD markerade dessutom att de ville se detta som ett första steg mot en privatisering av hela SJ-koncernen (se sid 17 i denna rapport http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/761/RiR_2005_11.pdf)<br /><br />Jag tackar ändå för påpekandet och ändrar i mitt inlägg.Mats Olssonhttps://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-36144115669148988672012-02-22T12:44:23.686+01:002012-02-22T12:44:23.686+01:001963 beslutade man i Riksdagen att "varje tra...1963 beslutade man i Riksdagen att "varje trafikslag måste bära sig självt ekonomiskt". Det var då nedmonteringen började och då var vänstern vid makten.<br /><br />SJ bolagiserades 2001, också då med vänstern vid makten.<br /><br />Lätt att skylla på andra hör jag...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-18529449598207951702012-02-22T01:13:40.373+01:002012-02-22T01:13:40.373+01:00Nej, alternativet för länstrafiken hade varit att ...Nej, alternativet för länstrafiken hade varit att följa SJ ner i sumpen, givet de spelregler som regeringen har satt upp. Ansvaret för vem som ska trafikera vilka sträckor, och under vilka förutsättningar, faller helt och fullt på regeringen.Mats Olssonhttps://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-36099035499959560722012-02-21T23:36:20.640+01:002012-02-21T23:36:20.640+01:00Det är inte så att de S-märkta landstingen i Västr...Det är inte så att de S-märkta landstingen i Västra Götaland, Kalmar och Blekinge län har något ansvar för att den skattesubventionerade länstrafiken har konkurrerat ut den självfinansierade SJ-trafiken...?NAndersnoreply@blogger.com