tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post4144727531767761202..comments2022-12-11T14:12:02.491+01:00Comments on Olsson betalar: Kritiskt vid Lunds CMats Olssonhttp://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-197097763653515142011-03-15T19:49:18.946+01:002011-03-15T19:49:18.946+01:00Jag tycker utan tvekan att man redan nu skall plan...Jag tycker utan tvekan att man redan nu skall planera/utreda för fyra spår genom Lund och mot Eslöv, eller för den delen utreda alternativ till detta. <br /><br />Just nu är det mycket "duttande" i planeringen med kortsiktiga lösningar vilket riskerar att sänka tågens attraktionskraft mot andra transportmedel.<br /><br />Visst, vi vet inte hur det ser ut om 30 år. Men samtidigt vet vi att tågresandet ökar som aldrig förr. Jag är orolig för att denna, i grunden positiva, ökning avstannar för att infrastrukturinvesteringarna inte hinner med. <br /><br />Planeringsprocessen är omfattande och tar tid. Detta är i sig inte negativt utan en naturlig del av demokratin. Men det kan också hanteras med en framsynt planering där man i god till tittar på reella alternativ och på så sätt skapar underlag för en offentlig debatt.<br /><br />Tack för ordet!JOEhttps://www.blogger.com/profile/08670244937488375825noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-47528563556303851852011-02-27T14:01:37.901+01:002011-02-27T14:01:37.901+01:00Bra synpunkter, Karl. Nu är verkligen läge att akt...Bra synpunkter, Karl. Nu är verkligen läge att aktualisera det utmärkta förslaget med ett pågatågsstopp vid Klostergården/ÅR.Mats Olssonhttps://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-27679608711137845722011-02-17T18:51:49.773+01:002011-02-17T18:51:49.773+01:00Nu har det visst blivit en nyhet i lokaltidningarn...Nu har det visst blivit en nyhet i lokaltidningarna (Skånskan och SDS). <br /><br />Vad som måste beaktas oavsett alternativ är att bron över Ringvägen är snart 80 år gammal (byggd som nödhjälpsarbete på 1930-talet) och håller på att tjäna ut sin tekniska livslängd vilket är normalt för betongbroar som byggs för 80-120 år. Inom tjugo år, om inte tidigare, måste man byta ut hela bron. Annat problem med bron är att underfarten är väldigt smal för fotgängare och cyklister, det finns inga cykelbanor utan i praktiken är det två smala gångbanor då hela Ringvägen är byggd för biltrafik. Eftersom bron ändå måste bytas ut kommer det inte bli dyrare om man bygger ut med två spår till, tvärtom kan man då börja med att bygga en dubbelspårig bro bredvid den nuvarande och efter det river ner den gamla bron och bygger en ny bro med bredare underfart på samma plats. Det vill säga tågtrafiken kan fungera som vanligt under byggtiden med väsentligt mycket färre störningar. Detta tycker jag talar för alternativet att bygga ut med fyrspår till Högevall, utöver det skäl jag nämner nedan.<br /><br /><br />Det är i tidningsartikeln tyst om möjligheterna till pågatågsstopp vid Klostergården/ÅR, här förstår jag inte varför Helmfrid inte lyfte fram den möjligheten. Även detta ett skäl till att bygga fyrspår så långt som möjligt in till Lunds C.<br /><br /><br />I övrigt hoppas jag nu att det går att förhandla fram en lösning med fyrspår in till Högevall, gång/cykel/serviceväg mellan Lund-Hjärup på nya bron över Höje å samt pågatågsstation vid Klostergården/gamla Källbymölla hållplats. Av olika skäl tror jag inte att en tunnel vid Lunds C är möjlig, det vore en enorm kapitalförstöring med tanke på allt som satsats på "Rydes undergång", plattformsbreddningarna, resencentrat, bron över spåren osv.Karl Malghultnoreply@blogger.com