tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post1964907349413621967..comments2022-12-11T14:12:02.491+01:00Comments on Olsson betalar: Tåget: Visst går det!Mats Olssonhttp://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-57391158997106627962010-12-24T11:20:28.160+01:002010-12-24T11:20:28.160+01:00Jag tycker svenska politiker och resenärer kräver ...Jag tycker svenska politiker och resenärer kräver för lite av järnvägen. Har ni redan glömt sommarens förseningar pga värmen? Inget väder är bra för de svenska tågen! Har åkt 10 tågresor i år. 2 i sverige i somras (drygt 2 timmars försening på en av resorna) 2 i tyskland och 6 i japan (3 minuters försening som mest). Jag undviker tåg i sverige om jag kan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-71618326324655161372010-12-23T22:37:38.247+01:002010-12-23T22:37:38.247+01:00Om man tänker på folktäthet, i Stockolms området, ...Om man tänker på folktäthet, i Stockolms området, SL borde fungerar klock rent och jämförbar med Kklockornas hemland.<br /><br />Gårdagens pendeltåget mot Märsta kan försena över en timme från kl. 17:00 till 19:00 och med flera insällda tåget. Säger bara en saker, det inte bara brister på underhål och satsing på kollektiv trafik. Det är brist på förmåga eller vilja vill göra någoting åt problemet/fel. <br /><br />Ett annat exemple är en ny typ vagn av pedentåget kan rolla dag i och dag ut sedan många veckor tillbaka med bara tre dörra kan man stiga på/av. Hur kunde det ledar till med punktlighet? SL kör helt eget tidtabell och trafik antal avgång som de vill, resten bara ber lite ursäkt när det kommer till presskonferensen ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-41438932763827207332010-12-23T21:47:37.605+01:002010-12-23T21:47:37.605+01:00Det är klart att tågen går som klockor i klockorna...Det är klart att tågen går som klockor i klockornas hemland på jorden. :-)<br />Vi får väl trösta oss med att åtminstone en järnvägslinje i Sverige också går som ett urverk, nämligen malmbanan mellan Kiruna och Narvik.Lasse Strömberghttp://fotolasse.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-89671556483175042012010-12-23T20:11:32.812+01:002010-12-23T20:11:32.812+01:00Jag säger bara samåkning!
Samåkning kunde vara et...Jag säger bara samåkning!<br /><br />Samåkning kunde vara ett alternativ ibland, inte bara när tåg och flyg inte går som planerat. Jag vågade iaf inte chansa i år och kollade på samakning.se. Kom precis hem och det gick hur smidigt som helst, lite slöare pga snö men iaf kom jag fram. God jul!Jockehttp://www.samakning.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-23022751689751926012010-12-23T16:21:21.229+01:002010-12-23T16:21:21.229+01:00Visst är Schweiz ett föredöme vad gäller tåg och m...Visst är Schweiz ett föredöme vad gäller tåg och mycket annat. Men ska man jämföra med Schweiz så får man inte glömma den kanske viktigaste faktorn nämligen befolkningstäthet och korta avstånd. Detta är en stor anledning till att Schweizarna har lyckats kombinera enorma tågsatsningar med lönsamhet. Sen har landet ett kapitalistiskt tänkande som vi knappast är vana vid och som den här bloggen knappast vill veta av.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-69468842714352746522010-12-23T15:55:22.055+01:002010-12-23T15:55:22.055+01:00Det är helt riktigt en konsekvens utav många års p...Det är helt riktigt en konsekvens utav många års politik där järnvägen setts som något man bör snåla på rejält.<br /><br />Hela sättet man byggt upp infrastrukturen senaste tiden måste ha planerats av en kontorsnisse, för trots allt har man kallt kalkylerat med att vi inga vintrar har och det är förvånansvärt i det anrika ingenjörslandet Sverige.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-63577205786974769872010-12-23T15:43:40.873+01:002010-12-23T15:43:40.873+01:00Rätt, ingen kan slå sig på bröstet. Men det var tr...Rätt, ingen kan slå sig på bröstet. Men det var trots allt så att en medveten nysatsning på järnvägen var igång under senaste S-regeringen 2002-2006. Då riktades två tredjedelar av statens satsningar in mot järnväg. V och Mp ville ännu mer. Nu har den borgerliga regeringen i princip kastat om proportionen igen: en tredjedel järnväg och två tredjedelar bilism.Mats Olssonhttps://www.blogger.com/profile/04828325718138239668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7906598728027863976.post-66530088204764696002010-12-23T15:33:44.443+01:002010-12-23T15:33:44.443+01:00De tidigare regeringarna borde skämmas på vad dom ...De tidigare regeringarna borde skämmas på vad dom gjort våran järnväg till. Den nuvarande är inte mycket bättre.Anonymousnoreply@blogger.com